Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Férjcserélő

Baszáslélektan haladóknak és promiszkuitás-hermeneutika újrakezdőknek volt eredetileg, de a franc se tudja, mi ez már...

Friss topikok

  • Troppauer Hümér, érzékeny lelkű költő: Kedves Titti! Korábban olvastam blogodat, sajnálattal tapasztalom, hogy már nem itt írod tovább. ... (2015.04.13. 13:40) Függöny
  • Miklós123: @BlogElla: Meg kell rendesen tanulni (és ehhez kell szakirodalom...) és másrészt meg nagyon kell s... (2014.04.10. 14:50) Egy rövid poszt a nyalásról
  • Miklós123: Hát én csak véletlenül keveredtem ide. Elfogadom azt, hogy nem lehet egy életen át hűségben élni, ... (2014.04.10. 14:46) Swingtam - 2. rész
  • GrTs: @titti79: en csak szeretnem megkaparintani az uj blog cimet :D (2013.10.25. 10:53) Post scriptum
  • mucsailajos (törölt): És természetesen ez nem pedofília. A pedofília amúgy is leginkább szintén csak egy bélyeg, egy bos... (2013.10.09. 09:53) Honnantól pedofília?

Bajok a gyerekkel

2013.06.22. 19:59 titti79

Lépjünk egyet vissza, és hagyjuk a depit. Tulajdonképpen ez nem is maga a probléma, hanem egy hatalmas és kurva nehéz zsák, amit cipelnem kell az úton. Kicsit könnyebb, hogy az SSRI viszi egy részét helyettem. De az egészet nem veszi át, se nem teleportál a megoldáshoz. Most leásás van (meg totál képzavar), és azt nem csinálja meg helyettem senki.

Amihez visszanyúlnék, az egy kis metodológia, és bevezetés a Berne-féle tranzakcióanalízisbe. Nem akarok a hozzáértő szerepében tetszelegni, mert magam is csak most ismerkedek vele, de nekünk a terápián ezt nyomják, és nekem elég jól működik, amikor ebben szemlélem az életemet.

Pszichoanalitikus gyökerei vannak, úgyhogy nem illúzió, hogy fel lehet fedezni benne a freudi felettes ént, meg társait átnevezve. Nem akarok nagyon belemenni, akit érdekel, olvasson utána. Amit alább írok, az az én olvasatom. Lehet, hogy hiányos, és hibás (mint az értékhierarchiánál), de nekem ebben formában inspiráló, ezen tudok elindulni.

Szóval Berne a személyiségben három én-állapotot különít el: szülői, felnőtt, gyermeki.

Nekem a felnőtt állapot tűnik alapnak: ilyenkor éled szépen az életedet, az egyenrangúság és az önállóság tudatában (illúziójában), meglehetősen racionális állapot, szépen reagálsz a környezetedre ahogy kell, kompetenciát ad az élethez. A szülői állapot a rendről szól, a szabályokról, a határokról, arról, hogy magadat és a környezetedet hogyan akarod szabályozni, segít beilleszkedni a társadalomba.  A gyermeki állapot eléggé self-explanatory: gondtalan, intuitív, kreatív, határtalan.

Mindhárom állapotra szükségünk van, és optimális esetben ezek tudnak együtt, egymás mellett működni. Az egészséges egyén tudja ezeket a szerepeket adekvát módon, a megfelelő helyzetekben használni. A gondok akkor kezdődnek, ha valamelyik én-állapot eluralkodik, vagy éppen elnyomódik, elfojtódik.

Elég nyilvánvaló, hogy nekem a gyerekkel van gondom. A szülő jól megy, túl jól is: a szabályok teljesen világosak, és iszonyúan számítanak. A felnőtt én is OK: kiválóan működöm a felnőtt világban, a munkában, stb. A baj, ezzel a szegény gyerekkel van. A történet valamely pontján bezártam szegényt egy pincébe, és nem nagyon engedem kijönni. Néha kikukucskálhat a szuterénablakon, de ennyi. A nyomorult "kopogtat, aztán meg dörömböl", neki-nekimegy az ajtónak. Félő, hogyha egyszer kiszabadul, valami nagyon csúnyát fog művelni - senki nem tanította meg, hogy kell, hogy lehet viselkedni.

Persze vannak szökési kísérletei: mindenféle kreatív elfoglaltság, amire iszonyúan vágyom, de amire sosem hagy időt a Felnőtt meg a Szülő. Vagy ha mégis, akkor kiveszik a játékot a Gyerek kezéből, és megmutatják, hogy is kell vele játszani megfelelően. A Gyerek szeretne irracionális és kézzelfogható eredmény nélküli dolgokat csinálni, lustálkodni, énekelni, kézműveskedni, vagy mittudomén. De mindig hasba rúgják. "Nem helyes! Értelmetlen! Menj vissza pincébe!"

Nem csak én csinálom ezt. Azt érzem hogy a férjemnek is nagyon szimmetrikus gondjai vannak: ő sem hagyja a Gyereket kibontakozni. Nem csak a saját belsőt, másét sem. Úgyhogy még egymás pinceajtajára is még több lakatot teszünk. Ha kijön a másikból a gyerek, akkor agresszív szülővé válunk, leteremtjük, megrendszabályozzuk, és hazaküldjük. (A gondoskodó szülő mindkettőnkből kétségbeejtően hiányzik.)

Sajnos meg is gyűlöltem ezt a Gyereket - gondolom, azért mert annyira rossz érzéssel gondolok a gyerek-létre. Nem konkrét emlékeim vannak, csak az az érzés, hogy "de jó, hogy vége". Hogy milyen jó végre felnőttnek lenni. Érteni, hogy dolgok miért vannak. Nyeregben lenni. Önállónak lenni. Nem csak szemlélni, és nem érteni. (Ahogy erről "beszélek", már szorul is be a torkom.)

Nem véletlen az sem, hogy a "valódi" gyerekekkel sem találom a hangot. Úgy emlékszem, gyerekként sem szerettem a többi gyereket. Kevés barátom volt, csak a nagyon gyengék. A gyerekek mindig is ellenségek voltak, akik ellen csak a felnőttektől remélhettem segítséget. A korombeliekkel akkor kezdtem jóban lenni, amikor már kezdtek nagyobbak lenni. A gimnázium alatt, aztán később még inkább. Amikor már felnőttnek lehetett őket tekinteni.

baba1.jpg

Persze, tudok civilizáltan viselkedni a kölkökkel, de ebben nagyon kevés az őszinteség, a valódi öröm. Sajnos a sajátjaim sem kivételek, pedig reménykedtem benne, hogy velük más lesz. Mindenki azt mondja, hogy a saját más. Hát, nem nagyon más. Csak annyiban, hogyha üvölt, akkor nem elég pofákat vágni, hanem csinálni is kell valamit. Ami kétségbeejtő.

Csak eljátszani tudom az anyát, nem élni. Ha a játszótéren látsz, akkor nem tűnik fel. Technikailag ugyanúgy csinálok mindent, ha nem "jobban". De a szegény srácok biztos érzik. Pontosan, de szó szerint azt csinálom, amit anyám. Rajta sem lehetett fogást találni. A mártíromságig kiszolgált minket, mindent megadott, és közben végig azt éreztem, hogy büntetésben vagyok. Hogy rossz vagyok. Szegény gyerekeim is ezt érzik? Ezt fogják majd látni, ha visszanézek?

Nem tudom, mi a megoldás, mármint, hogy mit kéne csinálnom. Azt gondolom, hogy ezt a Gyereket valahogy vissza kéne szoktatni a világba. Kiszedni belőle, hogy mi a baja. Fingom nincs, hogyan.

6 komment

Címkék: gyerek szülő anya tranzakcióanalízis felnőtt gyerekek gyerekkor lélektan párterápia Berne

A bejegyzés trackback címe:

https://ferjcserelo.blog.hu/api/trackback/id/tr775345295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

H.Solo 2013.06.22. 20:25:40

Működik? Működik! Akkor jól csinálod! Én is így csinálom, meg így csinálta, csinálja mindenki többé-kevésbé, akit ismerek. Mamád is így csinálta. Te kiszúrtad, mert okos vagy. A többiek pedig mennybe emelik az anyjukat, miközben az ő anyjuk is akkorákat nyelt, hogy idővel a nyaka is megvastagodott a hatalmas gombócoktól.
Ha lelkiismeretes az anya, akkor jól érzi magát a gyerek és így érezhetően sokkal könnyebb az élet és előbb-utóbb akadnak őszintén örömteli pillanatok, amihez nem tudom, hogy minek kell történnie, mondjuk megtanul számolni okosan /;-)/, részeredmény, de milyen jó, lesz ilyen sok.
Ha nem lelkiismeretes az anya, akkor a gyereket felneveli a villanypásztor, de ezzel kevésbé tudnál azonosulni, mint a törődő, gondoskodó típussal, ebben biztos vagyok.

Ember vagy, szaporodni kell. Ha nem lenne gyereked, akkor az lenn a bajod - és nem azért mert Veled van baj, hanem mert így vagyunk programozva. Na. Hidd el, jönni fog a visszaszámlálós időszak, ami után már "csak" pénzzel kell nyomatni őket és mellette mehetsz korongozni, whatever.

Kívánom, hogy a vágyaidnak legyen ereje dörömbölni a pincéből akkor is, hiába rugdosod vissza minduntalan. :-)

whale 2013.06.23. 06:02:02

Nincs totál képzavar. Te teljesen képben vagy magaddal, legfeljebb még nem racionalizáltad, verbalizáltad a dolgaidat.
A gyereket meg nem te zártad be, hanem a szüleid. Te így nőttél fel, ezt tanultad meg, ezért ezt tudod tovább adni. Ehhez van manuálod.
Ilyen ügyekben én nem hiszek az intragenerációs változásokban, legfeljebb az intergenerációsokban.
Vagyis ha már ügyesen-okosan felismerted a problémát és csak egy KICSIT is el tudsz térni a tanult tehetetlenségtől, az már qrva jó és sokat számít. Főleg ahhoz képest, hogy az emberek 90%-a úgy éli le a az életét, hogy azt se tudja, mi a fasz baja van magával, a világgal...
Az már esély a kölyköknek, hogy ők is faragjanak egy kicsit magukon, ha majd eljön az ideje. Persze sokat segít majd nekik, ha őszintén elmeséled ezt az egészet nekik. Transzparencia, tudod.:)
Ha már elég nagyok, el lehet őket vinni picológushoz, ők majd szépen lerajzolják-elbábozzák, hogy mit gondolnak a helyzetükről most.

***Büdösmackó*** 2013.06.23. 07:20:28

Ekkora konrol-fríket mint te, még nem baszott a világ. Mindent ellenőrizni akarsz, minden úgy legyen, ahogy te elképzeled. Lazulj le.

Ráadásul nem kéne ennyit agyalnod. Ha katyvasz van, hát az van. A letöbb dolog zavaros, mielőtt letisztulna, ráadásul hosszú évek kellenek ahhoz, hogy....

Szerintem amit most csinálsz, túlzottan agyalós. A központi probléma az, hogy súlyos gondjaid vannak a testi, érzelmi és mentális intimítással.

Ja, és az anyaság mint olyan nagyrészt ösztön. Csípőböl jön. Legalább azt hagy dolgozni és ne kételkedj benne.

hmmm... hol és mikor érzed magad te jól, titii?

***Büdösmackó*** 2013.06.23. 07:29:09

ja, majd' elfelejtettem: bernét olvasva arra jön rá az ember, hogy az ő rendszere szerint senki sem normális. ráadásul az emberi kapcsolatok szerinte használati alapúak (sajátos letükröződése a nyomi kanadai-ámerikai értékeknek), mindenki valakit valamire használ vagy kihasznál, csak más okból. Nekem elég pesszimistának tűnt a fószer...

Mészáros Laci 2013.06.26. 15:48:16

...ha a gyerekkel vannak bajok, és mélyen, akkor Berne aligha tud komolyan segíteni. Engem az érintett meg leginkább, amit pici korodról, anyukádról írtál...

titti79 · http://ferjcserelo.blog.hu/ 2013.06.26. 18:13:11

@Mészáros Laci: Berne a megertesben segitett, nem a megoldasban
süti beállítások módosítása